Wachtzaal station Asse is weer open

De wachtzaal van het station van Asse is voortaan weer open, op weekdagen tijdens de ochtend- en avondspits. Drie werknemers van de groep Intro zorgen er in opdracht van het gemeentebestuur van Asse voor permanentie, toezicht en orde.

De NMBS zette in juli 2015 het bemande loket in het station van Asse stop en daarmee ging ook de wachtzaal dicht. Tot spijt van de bijna 1.200 reizigers die dagelijks met de trein pendelen vanuit Asse-centrum. En het dreigde nog erger te worden voor de sporende pendelaars want per 1 september 2016 schrapte de NMBS ook de financiële ondersteuning voor de uitbating van het Fietspunt aan het station van Asse.

Het gemeentebestuur van Asse zag dit met lede ogen aan en besliste dan maar zelf met 24.000 euro over de brug te komen om het Fietspunt, uitgebaat door de vzw Groep Intro, toch te kunnen voortzetten.

En na lang onderhandelen werd met de NMBS een akkoord bereikt dat de gemeente de wachtzaal van het stationsgebouw weer open kan houden. Asse krijgt het gebouw alvast tot eind 2020 in bruikleen. De gemeente draagt de onderhoudskosten.

De voorbije weken werd de wachtzaal eerst flink opgefrist door de gemeentelijke werklieden. Nu is het zover: op werkdagen kun je tussen 7 en 10 en van 16 tot 19 uur opnieuw terecht in de wachtzaal.

klik op foto om te vergroten
klik op foto om te vergroten

“We kozen voor de heropening bewust voor een duurzaam concept”, zegt schepen Yoeri Vastersavendts (Open VLD), bevoegd voor Milieu en Mobiliteit. “Het stationsgebouw wordt verwarmd met een pelletkachel, geschonken door Ecopower waarmee we strategisch samenwerken op vlak van duurzame energie.”

“Elektrische fietsen kunnen hier opgeladen worden, we plaatsten lockers waar de fietsers hun fietshelm kunnen achterlaten en er is een zwerfbibliotheek. Ook Linked.Farm, een dienst voor thuislevering van lokale boerderijproducten, mag de wachtzaal gebruiken als ophaalpunt voor bestellingen. Dat is nog maar een begin. We willen de pendelaar hiermee een positief signaal geven.”

Drie werknemers van de sociale werkplaats Groep Intro, Mark, Yosip en Chahada, zorgen voor de continuïteit. Ze zorgen voor het openen en sluiten van de wachtzaal, verzorgen de bewaakte fietsstalling, waken over de netheid in de brede stationsomgeving, doen het onderhoud van de Blue-bikes (deelfietsen) en helpen de pendelaars met basisherstellingen aan hun fiets, zoals het repareren van lekke banden.

Mark, Yosip en Chahada kijken ook uit naar “weesfietsen” in de fietsenstallingen. “Als fietsen te lang onaangeroerd in de fietsenstalling blijven staan, dan zijn dat meestal gestolen fietsen die werden achtergelaten aan het station. Onze mensen doen elke dag enkele keren hun ronde en dan ontwikkel je vanzelf een zesde zintuig om die weesfietsen op te merken”, zegt Hans Huyghe, coördinator Inclusief Ondernemen bij Groep Intro.

Fietserstunnel nog voor dit jaar

Er komt ook schot in de fietsers- en voetgangerstunnel tussen het station van Asse en de Asphaltcosite. Die wordt al enkele jaren aangekondigd, in functie van de nieuwe pendelparking op de Asphaltcosite die intussen werd aangelegd, maar nog niet echt veel wordt gebruikt.

De nieuwe tunnel komt in het verlengde van de bestaande voetgangerstunnel tussen de perrons en krijgt langs beide kanten zowel hellende vlakken als trappen.

De gemeente treedt op als bouwheer en betaalt zelf het gedeelte voor de ondertunneling van de ringweg. Volgens schepen Yoeri Vastersavendts is de realisatie haalbaar tegen het einde van het jaar.

“Het dossier voor de aanbesteding is klaar en wordt geraamd op 500.000 euro”, aldus de schepen van Mobiliteit. “Op vraag van Infrabel wordt de tunnel zes meter breed, in plaats van de oorspronkelijke vier meter, maar Infrabel past het verschil bij.”

De verbreding en verdieping van de bestaande voetgangerstunnel onder de sporen gebeuren door Infrabel zelf. Die vernieuwde tunnel zal dan uitkomen op het stationsplein. Al is het momenteel nog niet duidelijk of die werkzaamheden gelijktijdig zullen verlopen.

Infrabel wil in Asse tegelijk de perrons verhogen. Oorspronkelijk waren die werkzaamheden pas vanaf 2019 voorzien, maar de spoorwegnetbeheerder bekijkt nu de mogelijkheden om ook die werken al in 2017 uit te voeren.

Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk