liedekerke doet ontmoeten

Uniek in Vlaanderen: gemeentehuis Liedekerke bellen met postnummer 1770

Gepost op 16/12/2016
Door: Rudy De Saedeleir

In Liedekerke kun je het gemeentehuis voortaan telefonisch bereiken door gewoon naar het postnummer van de gemeente te bellen, 1770 dus.

Het nieuwe verkorte oproepnummer is een van blikvangers van de nieuwe huisstijl die het gemeentebestuur van Liedekerke gisteravond presenteerde.

Liedekerke is niet de eerste gemeente die zijn telefooncentrale koppelt aan een verkort nummer, maar wel uniek in Vlaanderen is dat hiervoor het postnummer wordt gebruikt. Het stadhuis van Kortrijk gebruikt al sinds eind 2009 het verkorte telefoonnummer 1777, maar dat is niet het postnummer van de West-Vlaamse stad.

“Het is ook een beetje een toevalstreffer voor ons, want enkel de verkorte nummers tussen 1700 en 1800 blijken vrij te koop en ons postnummer valt daar gelukkig tussen”, zegt schepen van Communicatie Hans Eylenbosch (sp.a). “Wij doen het vooral omwille van de herkenbaarheid, de eenvoud en de toegankelijkheid, als een teken van openheid naar onze burgers. Inwoners met een vraag kunnen voortaan ook gewoon mailen naar 1770@liedekerke.be.”

De kans is klein dat nu alle steden en gemeenten in de voetsporen van Liedekerke gaan treden, want slechts een tiental gemeenten, allemaal in het westen van Vlaams-Brabant, heeft een postnummer waaraan eventueel ook eenzelfde verkort telefoonnummer kan worden gekoppeld. Dilbeek is er zelfs al aan voor de moeite, want het postnummer van Dilbeek, 1700, is al enkele jaren het centrale oproepnummer van de Vlaamse overheid.

Tegelijk lanceerde Liedekerke gisteravond ook een nieuw logo – een kruispunt met daarin een uitgelichte L – en de gemeentelijke slagzin “Liedekerke doet ontmoeten”.

Ook het driemaandelijkse gemeentelijke infomagazine ondergaat een grondige gedaantewisseling en heet voortaan #1770. Het blad kiest voor een duidelijke magazinestijl, meer interviews en een kleiner formaat.

Liedekerke wil met de hashtag #1770 de gemeente ook meer op de kaart zetten van de sociale media, zoals Instagram. Al wordt die hashtag wereldwijd blijkbaar al voor heel wat andere zaken gebruikt. Zo is er in de Verenigde Staten een tattooshop met de naam 1770 en 1770 is onder meer ook het geboortejaar van Beethoven.

De nieuwe huisstijl zal de volgende weken en maanden verder worden geïntegreerd in alle gemeentelijke communicatie. Op een volledig vernieuwde gemeentelijke website is het nog wachten tot midden februari.

De huisstijl werd ontwikkeld in samenwerking met het communicatiebureau Cibe en kost 30.000 euro.

Rudy De Saedeleir
Ook het nieuws vraagt om steeds met liefde en zorg te worden omringd. Bondig waar het kan, langer als het moet, maar altijd duidelijk en helder.