2A_NMBS_DENDL_STATION

Een make-over met tien jaar vertraging

Gepost op 08/01/2020
Door: Georges Gielen

De frustratie is nog erger dan wachten op een trein die nooit komt: aankondigen dat de stations en stationsbuurten van Ninove en Denderleeuw (foto) – eindelijk – zullen worden aangepakt. En dan vaststellen dat de reeds jaren aangekondigde make-over er gewoon niet komt. Begin 2018 meldde de NMBS dat de werken in Denderleeuw dit jaar zouden beginnen, en dat het station tegen 2025 (!) zou beschikken over nieuwe perrons, nieuwe liften en nieuwe toegangen. De hele operatie is inmiddels uitgesteld tot 2021 en dat voor het tweede belangrijkste treinstation uit onze provincie! Voor Ninove is er al sinds 2015 een ontwerp klaar voor een nieuw station. Zopas liet schepen voor mobiliteit Wouter Vande Winkel weten, dat de NMBS “de volgende 5 à 10 jaar geen budget zal hebben voor een nieuw of vernieuwd station.” En dat het er waarschijnlijk ook nooit zal komen. Ook het station van Liedekerke is slechts met een aan woede grenzende ergerlijkheid voltooid. Dat is merkwaardig als je bedenkt dat de federale overheid de komende 10 jaar maar liefst 35 miljard euro zal pompen in het spoorverkeer. Dat staat totaal los van de ticketverkoop. Wat gebeurt er dan met al dat geld? Geen mens die daar een duidelijk zicht op heeft. Sinds enkele jaren beschikt ons land over twee spoorbedrijven: de NMBS voor het spoorverkeer en Infrabel voor het netwerk. Beide bedrijven zouden als radertjes in een horloge moeten samenwerken, maar doen dat niet. Sterker nog: ze gedragen zich als elkaars concurrenten, plegen veel te weinig overleg en zitten zelfs verwikkeld in juridische disputen rond torenhoge schadevergoedingen! Insiders spreken van een ‘spoorlog’. De NMBS is niet te beroerd om toe te geven, dat ze het voorbije jaar liefst tweeduizend defecten liet noteren aan roltrappen en liften. Naar verluidt omdat er onvoldoende geld is voor deugdelijk onderhoud. NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir weet waar het schoentje nijpt: de NMBS-regels rond lonen, arbeid of promotie dateren uit 1926, toen de NMBS nog als pure staatsadministratie werd bestuurd. “Er is geen visie op mobiliteit, geen investeringsplan én geen geld”, aldus Dutordoir. Promotie gebeurt op basis van anciënniteit, niet op basis van prestaties. Deeltijds werk is ‘not done’. Nog zoiets: er bestaan maar liefst 200 premies, waarmee spoorpersoneel zijn wedde kan opsmukken. Zelfs om onkruid uit te doen of met een dienstwagen rond te rijden is er extra geld…
VERMOEDEN VAN CORRUPTIE
Elke poging om iets te doen aan de starre NMBS-structuur, wordt steevast gevolgd door spoorstakingen. Ondertussen blijven 75% van de treinzitjes – behalve bij piekmomenten – onbezet. Het is duidelijk dat het NMBS-bestuur niet opkan tegen de machtigste vakbonden van dit land. Zopas meldt de Franstalige zender RTBF dat er een opsporingsonderzoek is geopend tegen Jean-Claude Fontinoy, de voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS. Er bestaat een ‘vermoeden van corruptie’ bij de herverkoop van NMBS-vastgoed. Dat is diezelfde Fontinoy die in 2015 – na massale verontwaardiging in de media – zijn zogenaamde ‘hofhouding’ van 14 medewerkers moest afslanken, omdat die de staat jaarlijks een miljoen euro kostten. Fontinoy moest toen een van zijn twee chauffeurs en een van zijn twee raadgevers inleveren… Maar voor veiliger perrons en roltrappen, neen, sorry, daarvoor is er geen geld genoeg. (ggm)
2B_NMBS_STATION_NINOVE

Georges Gielen
Georges Gielen schrijft en fotografeert al dertig jaar voor diverse kranten en weekbladen. Hij werkte jarenlang als eindredacteur voor de krant 'Het Nieuwsblad'. Bij de uitgeverij Lannoo publiceerde hij diverse reisgidsen over Zeeland, de Elzas en 'Logeren in een Stiltehotel'. Sinds 1987 maakt hij reportages voor magazines als 'Feeling', 'Grande', 'Elle', 'Plus Magazine' en nu dus ook 'Goeiedag'.