8_BREXIT

Geen paniek voor harde brexit

Gepost op 17/10/2019
Door: Georges Gielen

Over een week zou Groot-Brittannië uit de Europese Unie moeten stappen en de hamvraag blijft: komt er een ‘deal’ of niet? En nog concreter: wat zullen de gevolgen zijn? De eerste cijfers voor ons land gewagen van een verlies van zo’n 10.000 jobs bij een zachte brexit, tot 42.000 jobs bij een harde versie. Van de ene dag op de andere kunnen 361 Britse producten niet meer worden verkocht in Europa en 978 Europese medicijnen niet meer in het Verenigd Koninkrijk. Maar in onze regio wordt er redelijk rustig gereageerd op heel de commotie. “Ach, ik zou niet bij voorbaat panikeren”, sust Limited Cars aan de Brakelsesteenweg in Ninove. Zij verkopen redelijk veel tweedehandse Land Roovers en Mini’s. “Wij halen onze wagens vooral uit Duitsland, omdat we de Europese versies met het linkerstuur moeten hebben”, zeggen ze daar. “Constructeurs hebben in heel Europa fabrieken staan, die zorgen wel dat ze concurrentieel blijven.” De Spar-vestiging aan de Steenveldlaan in Denderleeuw maakt zich ook geen al te grote zorgen. “Er wordt opvallend weinig gecommuniceerd over de brexit”, klinkt het daar. “Wellicht om geen paniek of hamstergedrag in de hand te werken. Maar al bij al blijft de impact beperkt. Wij verkopen nog geen twee procent Britse producten en de meeste voedingsfirma’s zijn multinationals, met internationale vestigingen. Die weten zich snel aan te passen.” Bij Carrefour België en Carrefour Ninove wordt elke communicatie met journalisten geweigerd. Naar verluidt zou een harde brexit voor veel problemen kunnen zorgen bij transportbedrijven, administratie en douane.

TOCH VERRASSINGEN

Maar als consument zullen we toch niet aan enkele verrassingen ontsnappen. Economisten voorspellen bijvoorbeeld lange wachtrijen in het Londense Sint-Pancras-station, nog duurdere zeetong, extra papierwerk als je bijvoorbeeld met een dure camera of viool naar Engeland reist en een gemiddelde prijsverhoging van zo’n 2.500 euro voor de aankoop van bijvoorbeeld een Mini Cooper. Als je tijdens een citytrip in Londen per ongeluk wordt aangereden door een dubbeldekker – ik zeg maar wat – word je wél geholpen in een Brits ziekenhuis. Maar je medische kosten worden niet langer automatisch terugbetaald. En tot overmaat van ramp: mocht je op een webshop van Chelsea bestelde Eden Hazard-voetbaltruitje vele maten te groot zijn, kun je het maar beter niet terugsturen. De kans dat je nooit nog je geld terugziet, is redelijk reëel… (ggm)

Georges Gielen
Georges Gielen schrijft en fotografeert al dertig jaar voor diverse kranten en weekbladen. Hij werkte jarenlang als eindredacteur voor de krant 'Het Nieuwsblad'. Bij de uitgeverij Lannoo publiceerde hij diverse reisgidsen over Zeeland, de Elzas en 'Logeren in een Stiltehotel'. Sinds 1987 maakt hij reportages voor magazines als 'Feeling', 'Grande', 'Elle', 'Plus Magazine' en nu dus ook 'Goeiedag'.