26_SVEN_DE_WULF

Hoe voorkom je winterellende?

Gepost op 27/10/2019
Door: Georges Gielen

Wie heeft het al eens niet meegemaakt: een platte batterij op een winterse zondagochtend, net toen je naar een trouwfeest moest? Of een lekke band vervangen, net vóór je aan de dokterspraktijk aankomt? Het mag tijdens de komende wintermaanden niet even flink onder nul gaan, of wegenwachters hebben de handen vol met gestrande bestuurders. Hoe komt dat zo en hoe kun je dat vermijden? “Het begint vaak al met een haperende batterij of de motor die niet meteen wil aanslaan”, vertelt autotechnieker Sven De Wulf (foto) van Toyota-garage Vernaillen aan de Albertlaan in Ninove. “Als je dat ervaart in hartje zomer, mag je zeker niet te lang meer wachten. Dat is een teken aan de wand. Zo’n batterij kan bij de eerste vorstdagen snel forfait geven. Wat me ook opvalt, is dat bestuurders zelden de bandendruk nakijken. Dat is nochtans niet onbelangrijk. Normaal gaat een band zo’n 40.000 km mee, maar ik heb het al meegemaakt, dat die na amper 15.000 km al helemaal versleten is. Over wagens die buiten staan, zou ik tijdens zeer koude dagen toch een hoes trekken. Dat is natuurlijk omslachtig, maar dan koelt de wagen minder af. Het is ook beter voor de levensduur van de batterijen. Uiteraard moeten vóór de winter de lichten, ruitenwissers en ruitensproeiers extra nagekeken worden.” Jan Vandergucht is al 17 jaar zaakvoerder en technieker van de Citroën-garage aan de Brakelsesteenweg. “Basic tips zijn je batterij laten testen, het profiel van je banden nakijken en zorgen dat je ruitersproeier-vloeistof niet louter water bevat. Want dat kan bevriezen, zonder extra product. Mensen durven nogal eens hun wagen met heet water wassen in vriestemperaturen. Maar zo kan de rubberdichting van de deuren nat worden en aanvriezen, waarna je nog moeilijk de deuren open krijgt”, weet hij. “Als je merkt dat je met je afstandsbediening steeds dichter bij de wagen moet, is het dringend nodig de batterij van dat apparaat te vervangen. Bevroren ruiten mag je niet naar beneden laten glijden, want dat kan het mechanisme ontregelen. En uiteraard dan even wachten met je ruitenwissers, of ze worden onbruikbaar. Ook handig: een karton tussen ruit en ruitenwissers plaatsen. Kunnen de rubbers niet aanvriezen.” (ggm)

Georges Gielen
Georges Gielen schrijft en fotografeert al dertig jaar voor diverse kranten en weekbladen. Hij werkte jarenlang als eindredacteur voor de krant 'Het Nieuwsblad'. Bij de uitgeverij Lannoo publiceerde hij diverse reisgidsen over Zeeland, de Elzas en 'Logeren in een Stiltehotel'. Sinds 1987 maakt hij reportages voor magazines als 'Feeling', 'Grande', 'Elle', 'Plus Magazine' en nu dus ook 'Goeiedag'.