18B_BREXIT (1)

Brexit wordt hard spelletje poker

Gepost op 26/01/2020
Door: Georges Gielen

In het Brexit-kamp zitten blijkbaar twee soorten ‘believers’. Zij die denken dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen en een en ander wel zal meevallen. En zij die het ene rampscenario na het andere zien opdoemen. Deze laatste groep windt er geen doekjes om: “Met deze Brexit gaan we blindvaren. In de geschiedenis van de wereldeconomie is dit nog nooit gebeurd.” De Britse premier Boris Johnson laat met een aan arrogantie grenzend monkellachje weten, dat voor hem een ‘no-deal’ niet het geringste probleem is. Maar is dat wel zo? Eén voorbeeld: vanuit Europa vertrekken er elk jaar 37 miljoen pakjes geneesmiddelen naar Groot-Brittannië. Mits een harde Brexit worden die medicamenten fors duurder, met invoerheffingen die schommelen van 10 tot 24%. Uit een Duits rapport moet blijken, dat een vracht van Groot-Brittannië naar Duitsland binnenkort – door douane, controles en papierhandel – liefst 72 uur zou kunnen duren, in plaats van 12 uur vandaag. Maar ons land én onze regio heeft in dat geval ook veel te verliezen. Bookmakers zetten ons land bij 27 Europese landen op de vierde plaats wat risico’s betreft bij een harde Brexit. We exporteren vooral auto’s, chemicaliën, voeding, drank, textiel en machines. Goed voor 31,2 miljard euro! Ondernemingen om en rond Gent en langs de as Brugge-Kortrijk worden het hardst getroffen. Bijna de helft van alle trafiek in de haven van Zeebrugge gaat naar Groot-Brittannië. Bij sommige Oost-Vlaamse tapijtfabrikanten gaat tot 30% van hun omzet naar de Britse consument. In de Denderstreek wordt er rekening gehouden met een minimaal omzetverlies van zes procent. De Gentse haven plant een ‘brexitparking’ voor 142 vrachtwagens, maar dat is peanuts als je rekening houdt met de mogelijke files die aangekondigd worden. De parking van het domein Puyenbroeck nabij Wachtebeke komt in aanmerking als halte voor auto’s en trucks die op controle wachten.
TAXIPLEK VOOR TRANSMIGRANTEN
Nogal wat politiezones vrezen verkeersinfarcten en spontaan opduikende ‘brexitparkings’ als evenveel taxiplaatsen voor transmigranten. Geen enkele politiezone is daar écht klaar voor. Eind deze maand stapt Groot-Brittannië uit de Europese Unie. Londen hoopt de scheiding binnen een jaar in de juiste plooien te leggen. Wat een sceptische Brit deed zeggen: “You better prepare fort he worst and hope fort he best…” (ggm)

Georges Gielen
Georges Gielen schrijft en fotografeert al dertig jaar voor diverse kranten en weekbladen. Hij werkte jarenlang als eindredacteur voor de krant 'Het Nieuwsblad'. Bij de uitgeverij Lannoo publiceerde hij diverse reisgidsen over Zeeland, de Elzas en 'Logeren in een Stiltehotel'. Sinds 1987 maakt hij reportages voor magazines als 'Feeling', 'Grande', 'Elle', 'Plus Magazine' en nu dus ook 'Goeiedag'.