Open brief voor een verkeersleefbaar Ternat

Het Verkeersplatform Ternat, een open en onafhankelijk platform van vrijwilligers en verenigingen, schrijft een ‘Open Brief’ aan het gemeentebestuur.

Ze krijgt daarvoor de steun van ruim 200 individuele Ternattenaars, maar ook scholen, verenigingen en bewonersgroepen treden de brief bij.

‘We stellen een hoogspringlat op voor de gemeenteraad’, zeggen Nathalie Vanbeylen en Charlie Eylenbosch. ‘De gemeenteraadsleden, schepenen en burgemeester krijgen de kans om over de hoogspringlat springen. We geven hen ook een waardebon mee waarmee we hen aanmoedigen om moedige beslissingen in het beleidsplan te schrijven en daarvoor ook de nodige financiering te voorzien.’

Op dit moment wordt ook in Ternat het beleids- en beheersplan voor de komende 5 jaar geschreven. ‘Niemand krijgt het al te lezen. Wat we wel horen is dat er geen ruimte is voor investeringen in verkeer en mobiliteit’.

‘Toch moet er nu gestart worden met plannen en ontwerpen. Anders zal er niet enkel de komende vijf jaar niets veranderen, maar zelfs in de komende 10 jaar. In tijden van verkeersknopen in onze regio en klimaatuitdagingen wereldwijd zou dit onverantwoord zijn.’

‘We zijn niet tegen het gemeentebestuur. We willen hen net aanmoedigen om de lat hoog genoeg te leggen voor verkeersleefbaarheid in onze gemeente.’

Voor meer verkeersleefbaarheid

‘Verkeersleefbaarheid is voor ons zeer concreet. Het gaat om degelijke, goed onderhouden en functionele infrastructuur voor de zachte weggebruikers. Voetgangers en fietsers verdienen beter dan een klein strookje aan de rand van de weg.’

De zachte weggebruiker staat volgens Verkeersplatform Ternat centraal; de auto is een gast in dit verhaal. ‘Deze aanpak is een grote winst voor de mobiliteit, de veiligheid, en de gezondheid van jong en oud.’

De brief – die je hier kunt lezen – wordt woensdag 6 november, net voor aanvang van de gemeenteraad in De Ploter, officieel overhandigd aan het gemeentebestuur.